![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivKoZoqLFgbDQxaPcP928m7u2_69d1Ijdul_72FEpa4hVe6-sn8DNbojeKNqVwrVVowAN3zTEPJoqQ2OZX4nDoWxBMa0M01p9_mScMh0fduyT_zQOd7Qf2rztxEhH20yyQ69kV1PPb4Rw/s1600/navet.jpg)
Anna pratade om kemi och hur viktigt det är att barnen tidigt får ett riktigt språk och att vi ska använda de rätta orden inte byta ut H2O till vatten osv.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0zInskBSM12-EU6eOuFen_Vpu0cS1HunSa_apTvxqTOWg4NlqRt2nu3BIGzdBOCJB3grCBM_M5BEbhzs2wiAi6AmAoR0wGE0upOEdTxsTjOFUod_B5R_3xYa_wcswE0Nu8LSmhEQ0NpQ/s1600/berta.jpg)
När Anna är tar hand om barngrupper eller andra grupper har hon med sig Berta, en drake. Berta är en mellanhand mellan Anna och barnen. Det är ingen som kan vara rädd för en grön liten drake.
Varför är det då så bra att kunna kemi? Jo kemi finns i verkligheten runt omkring oss. När vi äter bildas det många olika kemska processer i kroppen.
Innan vi själva fick prova på olika experiment så visade Anna oss hur densitet fungerar. Med hjälp av sockerbitar, vatten och karamellfärg.
Surt och basiskt |
Tre färger kan urskiljas i detta rör |
I nästa experment blandade vi bikarbonat med matolja. Luften i bikarbonaten pressas uppåt igenom matoljan. sen hällde vi fissaften i röret och det bildades massor av bubblor. nästan som en lavalampa.
men det bildades kolsioxid i röret.
Efter lunch pratade Anna om det entreprenöriella lärandet. Det handlar om olika situationer där du lär dig och även kan växa i ditt lärande. Det finns många olika kompetenser man ska ha med i det entreprenöriella lärandet.
- Initiativtagande
- Ansvarstagande
- Omsätta ideer till handling
- Nyfikenhet
- Självtillit
- Mod att ta risker
- Fatta beslut
- Kommunicera
- Samarbeta
- Tillvarata möjligheter och förändring
- Utveckla och skapa värden (för sig själv och andra)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar