måndag 14 april 2014

VFU andra och tredje veckan

Under andra veckan på min VFU introducerades det temaarbete som lärarna hade planerat. Temaarbetet skulle handla om djur.

Ett VÖL schema om haren. VÖL står för Vet Önskar veta och Lärt mig
I början av temaarbete så hade en av mina handledare ett arbetspass där hon pratade om tranan och tillsammans i klassen skulle de ta reda på vad de kunde om tranan. Jag fick möjligheten att ha ett arbetspass i temaarbetet och valde att prata om haren. Inför min lektion gick jag till skolans bibliotek och letade information om haren. Jag kom också ihåg att när vi i termin fyra hade föreläsning om artkunskap var haren med, så jag gick hem och letade efter dessa papper. Vilken lycka när jag hittade dem!

Barnen blev sedan uppdelade i olika grupper där de skulle komma överens om ett djur som de ville veta mer om. Det var allt från katter och hundar till lejon och clownfiskar. Det var väldigt roligt att få vara med i processen och se hur barnen samarbetade tillsammans. I slutet av den sista VFU veckan var alla färdiga med sina djur och de fick redovisa inför resten av klassen. Sedan sattes alla plancher upp så att barnen kunde läsa mer om de ville. 














Under dessa två veckor skulle det även göras påskpyssen i form av tuppar. Jag kan nog erkänna att jag blev lite av en expert på att tillverka tuppar.
Först skulle kroppen målas med vattenfärg, sen var det dags att vika svansen av silkespapper och klippa ut huvudet. Barnen gjorde mycket av detta själva men det blev ändå många timmar man satt och fick hjälpa till när det strulade någonstans. När alla delar var färdiga för att sätta ihop så häftades tuppen ihop och fylldes med papper och fick sen ögon och snöre så att den kunde hängas upp. När alla tuppar var färdiga hängdes de upp runt omkring i klassrummet. Det var ett roligt pyssel att göra tillsammans med barnen. Det tyckte det var väldigt roligt. 

Mattememory

jag hade många tillfällen där jag spelade mitt mattememory med barnen, jag hade 4 barn i varje grupp när jag spelade. någongång hade 5. när jag var tillbaka på mina fältdagar efter VFU frågade jag barnen vad de tyckte om spelet. De flesta tyckte det var roligt och ett roligt sätt att lära sig matte på. Det var roligt att få så mycket positiv respons för vissa gånger när vi spelade fick jag inte det. Men jag märkte också att det var när något barn förlorade som det var negativt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar