Ett VÖL schema om haren. VÖL står för Vet Önskar veta och Lärt mig |
I
början av temaarbete så hade en av mina handledare ett arbetspass
där hon pratade om tranan och tillsammans i klassen skulle de ta
reda på vad de kunde om tranan. Jag fick möjligheten att ha ett
arbetspass i temaarbetet och valde att prata om haren. Inför min
lektion gick jag till skolans bibliotek och letade information om
haren. Jag kom också ihåg att när vi i termin fyra hade
föreläsning om artkunskap
var haren med, så jag gick hem och letade efter dessa papper. Vilken
lycka när jag hittade dem!
Barnen blev sedan uppdelade i olika grupper där de skulle komma överens om ett djur som de ville veta mer om. Det var allt från katter och hundar till lejon och clownfiskar. Det var väldigt roligt att få vara med i processen och se hur barnen samarbetade tillsammans. I slutet av den sista VFU veckan var alla färdiga med sina djur och de fick redovisa inför resten av klassen. Sedan sattes alla plancher upp så att barnen kunde läsa mer om de ville.
Mattememory
jag hade många tillfällen där jag spelade mitt mattememory med barnen, jag hade 4 barn i varje grupp när jag spelade. någongång hade 5. när jag var tillbaka på mina fältdagar efter VFU frågade jag barnen vad de tyckte om spelet. De flesta tyckte det var roligt och ett roligt sätt att lära sig matte på. Det var roligt att få så mycket positiv respons för vissa gånger när vi spelade fick jag inte det. Men jag märkte också att det var när något barn förlorade som det var negativt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar