Jag gjorde min VFU i en förskoleklass. Det var spännande att få prova på något nytt.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1EMHtz_8HJ9NCKiqy8HWN0_bJFFP01OTDz7SmX79q1scykH2szLdxLLoPdsEBBi5k_SgWGfb_Yz12KPHlTfSnVvPqHvvuxWfx-qg-o8RIbAVnnuIJ5GORF9VHbkpuPl5J9d04Kq_m_6w/s1600/225.JPG) |
Tillverkning av mattememory |
Den första veckan på VFUn var väldigt annorlunda både för mig men också för klassen. Det hände många olika saker.
Måndagen var som vanligt och klassen jobbar i halvklass med matematik. Jag fick en chans att introducera mitt mattememory som jag skapat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVP-Ue9y0RRynB77ALU8Wnwq_TE3qr5rHsZmkrwFJdAHCKpDZXShIpKXpDVqNvki-ygE-qI5R4yJgl1sktZD3N7OxG9IwKX2XOwtIt1iVsmlAcyObQXI4ozCPaMaHUO0YQLNQX5r6SU_4/s1600/261.JPG)
På tisdagen gick Förskoleklassen, 1:an och 4:an tillsammans till missionskyrkan för att lyssna på musikskolan som hade konsert och visade upp olika instrument.
På onsdagen besökte vi Tänk-nik centret i centralorten. Barnen fick där dra en sten som vägde 150 kilo, både med och utan fröknar på, och de fick även köra elbilar.
På Torsdagen fick förskoleklassen besök av brandkåren och tre st brandmän kom och pratade om brand och säkerhet. Barnen blev uppdelade i två grupper. en grupp ute och en grupp inne. Jag följdeden gruppen som började inne. Brandmännen hade byggt upp ett rum i lekrummet i skolans. De förklarade för barnen vad som kan hända om man glömmer ett ljus som brinner och vad man ska göra om det börjar brinna. De gick igenom grundligt allt som barnen behöver veta och kunna säga när de ringer 112.
Barnen fick sedan göra detta och låtsades ringa till 112 och fick då prata med en av brandmännen som frågade vad som hänt, om de visste vilken adress de bodde på osv. De flesta barnen kunde sin adress men vissa hade lite svårare. Jag märkte att de barn som inte bodde inne i samhället och de barn med annat modersmål än svenska hade det svårare att förklara vart de bodde.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpzBYqY6xTXP7Trs-WB-GnvrZteonPlQZCz_6xHEOtqssGILcBYrJKUsdXWF-le1mjb4DNH2UH40Z0_5SCXVQfjOFSSg0ecWxYOYI7AYVQ3do2Nz4QAf-hCV6xB6vTFe-DIYfW6p6BAng/s1600/282.JPG)
Det vuxna inte tänker på är att barnen tror att de när de ringer till 112 kommer till en person som sitter i samma kommun eller som har stenkoll på just den kommunen. Det är viktigt att förklara för barnen att de hamnar hos larmcentralen i Göteborg. I
läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshem
s.12 står det att skolans mål är att varje elev visar respekt för sin
närmiljö men också för omvärlden runt omkring. Eleven ska också kunna
leva sig in i andras människors situation och kunna handla så att deras
bästa kommer fram.
Jag tror att det är ett bra sätt att brandkåren kommer ut och pratar om dessa viktiga saker men också att lärarna tar tillvara på det och jobbar vidare i ett längre perspektiv.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgGycExQMZMYw18da19OV7y2aDCoL_RgFj1PE4PlslUamSjsy3gErN8u0y3cRdhIddRJtcnEmvmkeYw6rU0jl6bUXMksxB8fiGlvgxuHQVzEzUNXbeSx79vZF3JPxF29QacAiZhdcN6DaA/s1600/294.JPG)
Efter fruktstunden var det dags att byta plats. Innan barnen gick ut fick de ta på sig extra kläder som brandmännen hade med sig. När de kom ut fick de prova att spruta vatten på en GB-clown. ett barn höll i slangen medans ett annat pumpade på en handpump. När alla barn hade fått prova att antingen pumpa eller spruta kom vi till dagens höjdpunkt ÅKA BRANDBIL. Först visade brandmannen vad som fanns i de olika facken på bilen och sen var det dags att åka en sväng runt samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar