Väv
När vi kommer in i salen har Susanne dukat fram olika lådor med tygremsor, vävar, garn och mycket mer material som vi ska få använda oss av för att göra en egen väv. Det fanns fyra olika färgnyanser med tygramsor på bordet framför oss. Susanne pratade om vikten av att inte plocka fram för många valmöjligheter när det gäller färger och material. Det kan skapa en stress hos barnen.
Tom väv |
När jag kände mig färdig med väven var det dags för det som när jag jobbar i förskolan alltid undviker, plocka loss väven från ramen. Men det var bra att lära sig och det var inte särskilt svårt men vet inte om jag skulle kunna göra det. Men övning ger väl färdighet som folk säger.
Väven är igång |
Vi fick även prova på att göra en väv på en träbit där vi själva fick spika i spikar som varpen skulle sitta fast på. Först fick vi hitta en lagom stor träbit och sandpappra den så att den blev mjuk och sen markerades vart spikarna skulle sitta och sen var det bara att spika. Till denna väven använde vi oss av garn när vi vävde.
Väv på träbit |
Vi kunde välja på att göra:
- Fritt broderi på färgat tyg
- Sykort - utifrån egna mönster
- Kortlåda
- Sy en kasse
I tillverkningen av kortkorgen kan man få in mycket av matematiken. hur stor ska korgen vara, hur många hål ska göras I Lpfö 98 (rev2010 s.10) är ett av målen att barn ska utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar. I tillverkningen av kortlådor eller kortkorgar får barnen använda många olika matematiska begrepp och diskutera hur de ska lösa problemen som kommer upp.
Det färdiga resultatet av kortkorgen
Textil workshoparna har varit väldigt roliga och lärorika och mycket av det som vi gjort kan man även göra i förskolan tillsammans med barnen. Barn överlag tycker om att sy och pyssla med olika material. Materialet behöver inte kosta mycket heller. Det är lätt att fråga barnens föräldrar efter garn eller papper och be dem skänka till förskolan.
Sykort kan göras för att berätta en saga eller liknande. I Lär genom textil s.59 har barnen använt sig av sykort när de jobbat med rymden och olika sjärntecken.
Inom det textila finns det möjlighet att få in väldigt många delar av läroplanen för förskolan Lpfö 98 rev 2010. De mål som jag anses kunna komma in i det taxtila är:
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
- utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
- utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
- utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
- utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande
- utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler
- som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar